Käyttäjien rekisteröitymisessä esiintyy tällä hetkellä tilapäisiä ongelmia. Arvostamme kärsivällisyyttänne sillä välin kun tutkimme asiaa.

Mikä on metaversumi?

Kaikki vaikuttavat puhuvan internetin tulevaisuudesta. Tuleeko metaversumista lähiaikoina todellisuutta ja kannattaako siihen sijoittaa?

21.03.2022
Facebook Twitter LinkedIn

henklö VR-lasit päässä

Metaversumi on teknologia-alan uusin muotisana, jota Metan (entinen Facebook) toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ja muut vaikuttajat ovat tuoneet voimakkaasti esille. Kaikki eivät tosin ole yhtä innostuneita: esimerkiksi Twitterin perustaja Jack Dorsey kutsuu metaversumia dystooppiseksi. Sen sijaan, että vain katsoisi 3D-ympäristöä tietokoneen ruudulta, metaversumin asukkaat tulevat olemaan virtuaalisesti läsnä 3D-ympäristöissä. Nämä 3D-ympäristöt tullaan yhdistämään virtuaaliuniversumiin, jossa on mahdollista nähdä muita ja osallistua (avatarien välityksellä). Osallistuminen voisi tarkoittaa esimerkiksi puhumista, pelaamista, työskentelyä, kaupankäyntiä kryptovaluutoilla tai jopa esineiden manipulointia.

Esimerkiksi 3D-tyyppisessä Zoom- tai Teams-istunnossa et vain näe ihmisiä ruudulla, vaan olet "ruudun sisällä", huoneessa avatarina, keskustelemassa ja jakamassa asiakirjoja muiden avatarien kanssa.

Joidenkin mukaan metaversumi on internetin tulevaisuus. Jonathan Mzengezan, Renessaince Globalin tiede- ja teknologiarahaston salkunhoitajan, mukaan metaversumi on pikemminkin seuraava askel internetin evoluutiossa.

Vaikea tehtävä

Montrealin yliopiston tieto- ja ohjelmistotekniikan apulaisprofessori Benoît Ozell kertoo metaversumin konseptin olevan helposti muotoiltavissa, mutta sen toteuttamisen olevan paljon haastavampaa.”VR-lasien avulla pääsee jo nyt 3D-ympäristöön. Mutta miten saan siirrettyä kuvan itsestäni ja kollegoistani tuohon ympäristöön - ja vieläpä 3D:nä? On olemassa kameroita, joiden avulla se on mahdollista, mutta toistaiseksi VR-lasit eivät tue tätä tekniikkaa", hän selittää.

Metaversumi pyrkii olemaan enemmän kuin pelkkä kokoushuone. Ajatuksena on yhdistää huoneet, tilat ja alueet saumattomaksi metaversumiksi. Se ei ole helppoa, mutta ei myöskään mahdotonta. Monet erilliset teknologiat ovat alkaneet sulautumaan yhteen. Tällaista kehitystä on ollut selkeimmin nähtävillä lisätyn todellisuuden (AR) -sovelluksissa, joita hyödynnetään lähinnä koulutuksessa ja liike-elämässä.

AR toimii useimmiten laseilla, joihin heijastetaan tietokoneen luoma kuva. Ozell oli mukana toteuttamassa lisätyllä todellisuudella täydennettyä puutavaraliikettä, jossa työntekijä saa lasien kautta lisätietoa esimerkiksi tuotteiden sijainnista. ”Tuotantotiloissa toimiessaan työntekijät näkevät kuvista, miten kappaleet tulee liittää yhteen, lisäten tehokkuutta ja turvallisuutta, sekä mahdollistaen entistä monimutkaisempien kokoonpanojen tekemisen.”

Mzengezan mukaan metaversumi syntyy lukemattomien teknologioiden, kuten internetin, multimedian, videopelien ja sosiaalisen median risteytyessä. ”Metaversumi ei ole vielä valmis, mutta sen mahdollistavat osat ovat saamassa jalansijaa.”

Pelialustat edelläkävijöinä

Mzengeza ja Morningstarin osakeanalyytikko Neil Macker uskovat, että metaversumi ottaa jalansijaa etenkin pelialustoilla. Pelaajat ovat jo nyt keskenään vuorovaikutuksessa ja "elävät" Fortniten ja Minecraftin kaltaisissa massiivisissa moninpeleissä eli MMO-peleissä. Jotkut tekevät jopa kuusinumeroisia tuloja myymällä virtuaalisia esineitä ja kiinteistöjä. Macker huomauttaa, että Fortnitessa on jopa järjestetty oikean elämän rockyhtyeiden konsertteja.

Verkkopelaajat tulevat mahdollisesti olemaan metaversumin ensimmäisiä asukkaita. Täysimittaiseen 3D-metaversumiin siirtyminen asettaa kuitenkin lukuisia haasteita, jotka eivät rajoitu pelkästään tekniikkaan. Jotkut niistä ovat anatomisia: VR-lasien käyttäminen yli tunnin ajan aiheuttaa väsymystä, erityisesti silmissä, kun katse kohdistetaan aina samaan kohtaan. Myös voimakkaasti liikkuva kuva saattaa aiheuttaa joillekin pahoinvointia ja huimausta.

Kaksi keskeistä haastetta liittyy psykologiaan ja turvallisuuteen. Jos kuvasta ei saada luotua täysin todentuntuista, metaversumissa joudutaan luultavasti tyytymään tarkoituksellisesti karkeampaan maailmaan. Ozellin mukaan tällä pyritään välttämään epämääräinen paniikin tunne siitä, että ilmeisen todelliset asiat vaikuttavat luonnottomilta. Esimerkiksi tasan minuutin välein silmiään räpäyttelevä ihmishahmo voisi tuntua luonnottomalta, kuin suoraan kauhuelokuvasta. Ozell miettii myös turvallisuusnäkökulmaa: ”Haluatko todella kameralla varustetun 3D-headsetin tarkkailevan liikkeitäsi kotonasi ja lähettävän sen maailmalle?”

Metaversumiin sijoittaminen

Onko metaversumi hiljalleen kaupallistumassa? Mzengeze uskoo niin, mutta Macker ei ole yhtä varma. MMO:t ovat suosittuja, VR-lasit myyvät ja tehokkaita siruja rakennetaan, mutta tosiallista metaversumia ei ole vielä olemassa. Toteutuuko metaversumi ja onko se paikka, jossa sijoittajat voivat menestyä ja vaurastua? Macker on lievästi skeptinen: "Metaversumi kehittyy usealla rintamalla, ja mukana on sellaisia toimijoita kuin Epic Games, Roblox (RBLX), nVidia (NVDA) ja Meta (FB), mutta kukaan ei ole vielä onnistunut luomaan tosiasiallista metaversumia."

Mzengaza on optimistisempi. Hän myöntää, että kukaan ei ole vielä onnistunut luomaan tosiasiallista metaversumia, mutta uskoo silti metaversumin tuottopotentiaaliin. Hänen rahastonsa sijoittaa Tencentiin (0700), kiinalaiseen yhtiöön, joka tuotoista 50-60 prosenttia on lähtöisin peleistä. Tencent omistaa Epic Gamesin ja Robloxin osakkeita, ja Mzengaza uskoo sen olevan hyvin asemoitunut metaversumia varten.

Mzengezan toinen sijoitus metaversumiin on kryptovaluuttamaksujen tarjoaja Nuvei (NVEI). Mzengeza uskoo yrityksen liikevaihdon kasvavan 90 % vuonna 2021, 375 miljoonasta dollarista 700 miljoonaan dollariin. Nuvei tarjoaa myös sähköiseen kaupankäyntiin ja uhkapeleihin liittyviä palveluita.  Sillä on suuri tuottopotentiaali, koska rahan siirtämisestä virtuaalisen ja oikean maailman välillä on tulossa yhä tärkeämpää.

Metaversumi on teema, ja sijoittaessa teemaan lyöt vetoa kolmesta asiasta kerralla. Lyöt vetoa, että: 1) valitset voittavan teeman, 2) valitset rahaston, jolla on hyvät edellytykset selviytyä ja hyödyntää teema, ja 3) sijoitat ennen kuin markkinat ovat hinnoitelleet teeman. On vaikeaa, ellei jopa mahdotonta saada kaikki 3 johdonmukaisesti oikein.

Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

 

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings