IPO on usein lyhyt ilo

Pörssiin tulevien yritysten kurssit kehittyvät ensin hyvin, mutta lässähtävät sitten.

Facebook Twitter LinkedIn

Facebookin tänään perjantain järjestämä listautuminen pörssiin, IPO (Initial Public Offering), on herättänyt runsaasti kummastusta ammattisijoittjien keskuudessa. Esimerkiksi tunnettu yhdysvaltalainen salkunhoitaja Bill Nygren Oakmark-rahastoista on kertonut jättävänsä Facebookin IPO:n väliin.

Miksi? Nygren vertaa tilannetta baseballiin (mutta vertaus sopii myös pesäpalloon). Kun mailan varressa olevalla on enemmän kuin yksi lyönti jäljellä, voi odottaa sopivaa syöttöä ja kumauttaa vasta sitten. Samalla tavalla indeksiin sitoutumaton sijoittaja voi tarttua vain parhaiksi katsomiinsa tilaisuuksiin. Muut voi jättää käyttämättä.

Facebookin voitot ovat ennusteiden mukaan noin sadan miljardin dollarin arvoon päätyvälle yhtiölle vaatimattomat, Nygren huomauttaa. Tulevaisuus voi olla toista, mutta Facebookin tulevien tulojen ennustaminen on haastavaa. Eikä arvosijoittaja Nygren pidä sitäkään hyvä merkkinä, että Facebook on joka päivä otsikoissa. Se usein nostaa usein osakkeen listautumishintaa perusteettomasti tuomalla mukaan sijoittajia, jotka eivät ole perehtyneet kohteen ominaisuuksiin kunnolla.

Mutta Facebookiin liittyvien seikkojen lisäksi Nygren ottaa esille myös huomionarvoisen yleisemmän ilmiön: pörssilistautumiset ovat keskimääräistä heikompia pitkän ajan sijoituskohteita.

Oxfordin yliopiston Saïd Business Schoolin tutkija Tarun Ramadorai on tutkinut syvällisesti pörssilistautumisia. Hänen tulostensa mukaan IPO kannattaa sijoittajalle vain lyhyenä, muutaman kuukauden sijoituksena.

Ramadorain datan mukaan listautuvien yritysten ensimmäinen pörssipäivä on usein hyvä, ja vielä seuraavan 6-12 kuukauden ajan keskiverto IPO-yhtiö pärjää kilpailijoitaan paremmin. Mutta sen jälkeen kilpailijat menevät ohi, ja usein selvällä erolla.

Yhdysvaltain osakemarkkinoiden tilastot kertovat seuraavaa (tulokset Floridan yliopiston professorin Jay Ritterin tutkimuksista vuosilta 1970-2009):

- Ensimmäisten 6 kuukauden aikana IPO-yhtiöiden kurssit nousevat 6,2%, kun saman sektorin samanlaisella rahoitusrakenteella varustettujen kilpailijayritysten kurssinousu on keskimäärin 4%.

- Seuraavien 6 kuukauden aikana IPO-yhtiöiden kurssinousu jää 0,6 prosenttiin, kun kilpailijoiden kurssit kohoavat 4,8%.

- Toisena kaupankäyntivuonna pörssilistautuneiden yritysten kurssit nousevat keskimäärin 7,1%, kilpailijoiden 12,7%.

Katso myös aiempi videomme "Facebookiin ei tarvitse kiirehtiä heti"

Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

Alanna Petroff

Alanna Petroff  is a financial journalist with Morningstar UK.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings          Tietoja