Vuoden 2015 talous-Nobelin voittajan Angus Deatonin keskeisiä oivalluksia on, että meidän pitää kiinnittää huomiota yksilöihin. Yksilölliset tarpeet vaihtelevat suuresti, joten sijoitusneuvontaan on voitava varata tarpeeksi aikaa. Ei siis kannata kuunnella neuvojia, jotka tarjoavat samaa ratkaisua kaikille.
"Tapaaminen sijoitusneuvojan kanssa ei saa kestää tuntia pidempään", valitti tuttavani, joka on ollut mukana kehittämässä tietojärjestelmää erään ruotsalaispankin sijoitusneuvonnan käyttöön. Ongelmana oli, että uusien vaatimusten mukaan pankin on selvitettävä asiakkaan tarpeita entistä perusteellisemmin ennen neuvojen antamista, joten kysymyksiä on esitettävä aiempaa enemmän ja vastaukset on kirjattava ylös. Asiakkaat ovat kuitenkin tottuneet saamaan tarvitsemansa neuvot lähes välittömästi.
Nopea ja edullinen ratkaisu
Nopea ja liiketaloudellisesti kannattava ratkaisu, johon Ruotsissa on turvauduttu, on myydä samaa säästöratkaisua kaikille asiakkaille. Vähän yksinkertaistaen 1980-luvulla kaikkien piti hankkia osuuksia laajoista "allemans"-sijoitusrahastoista, 1990-luvulla kaikilla piti olla pääomavakuutus ja nykyään taas pitää säästää yhdistelmärahastoihin.