LinkedInin pörssiannissa teknokuplan merkkejä

Hyvästäkään yrityksestä ei tule maksaa ylihintaa, Morningstarin analyytikko muistuttaa.

Rick Summer, 20.05.2011
Facebook Twitter LinkedIn

Verkostoitumispalvelu LinkedIn on astunut pörssiin ensimmäisenä Yhdysvaltain sosiaalisen median yhtiöistä. Sen osake tuli myyntiin 18. toukokuuta 45 dollarin kappalehintaan. Seuraavana aamuna osakkeesta maksettiin jo 90 dollaria kappaleelta. Epäilemättä osakkeelle on ottajia, mutta meistä hintataso ei ole perusteltu. Arvioimme osakkeelle käyväksi hinnaksi 27 dollaria. Morningstarin seniorianalyytikko Rick Summer perustelee näkemyksemme ja selittää, miksi hän uskoo LinkedInin pörssiarvon ajan mittaan laskevan.

”LinkedIn on kyennyt hyödyntämään sosiaalisen verkostoitumisen trendiä paremmin kuin mikään muu amerikkalainen yhtiö, Facebookia lukuunottamatta.”

”LinkedInin itselleen rajaama käyttäjäpiiri on verraten laaja, sillä siihen kuuluvat teoriassa kaikki ’valkokaulustyöntekijät’.  Palvelussa kukin käyttäjä luo itselleen henkilöllisyyden ja luo yhteyksiä muihin kollegoista asiakkaisiin, johtajista liikekumppaneihin. Jo yli 70 miljoonalla käyttäjällä on palvelussa profiili, joka sisältää tietoja muun muassa työhistoriasta, vastuualueista ja koulutuksesta. Tämä tieto on arvokasta käyttäjille itselleen, mainostajille ja rekrytoijille.”

”Palvelu on yhdistelmä ilmaista ja maksullista. Arviomme mukaan vain alle 0,5 prosenttia käyttäjistä maksaa LinkedInille lisäpalveluista kuten mahdollisuudesta olla yhteydessä henkilöihin, joita he eivät tunne. Nämä palkkiot vastasivat vuonna 2010 neljännestä liikevaihdosta. Pitkällä tähtäimellä yhtiön tärkeimpiä tulonlähteitä ovat ennemmin rekrytointisovellukset ja verkkomainonta."

”Verkossa mainostajia kiinnostaa päästä sivuille, joilla on runsaasti lukijoita. LinkedIn mahdollistaa business-to-business-mainostajille hyvin tarkasti kohdennetut kampanjat. Markkina on suuri: LinkedInin tuloista mainokset tuovat kolmanneksen."

"Eniten yhtiö saa tuloja työnhakusovelluksista. Tämä segmentti kasvoi vuonna 2010 nopeiten ja vastaa jo 40 prosentista liikevaihtoa. Vaikka LinkedIn kilpaileekin tällä segmentillä Monster Worldwiden ja CareerBuilderin kaltaisten työnhakusivustojen kanssa, uskomme tämän osa-alueen tarjoavan LinkedInille parhaat mahdollisuudet synnyttää kilpailuetu, "vallihauta" yhtiön ja sen kilpailijoiden välille."

”LinkedIn-verkosto on jo vaikuttavan kokoinen, emmekä usko yhtiön saavan kilpailijaa. LinkedIn-profiili on osa 70 miljoonan ihmisen henkilökohtaista brändiä. LinkedIn- ja Facebook-sivut kuuluvat internet-hauissa ensimmäisten tulosten joukkoon, ja koherentti ammatti-imago LinkedInissä on arvokas työmarkkinoilla. LinkedInistä on tullut käyttäjille tapa päivittää tietojaan väljästä verkostostaan ja välittää tietoja itsestä tälle verkostolle."

”Suurin huolenaiheemme on, että käyttäjät saattavat kokea tulevansa hyväksikäytetyiksi ja lopettavat palvelun hyödyntämisen. Mainonta on LinkedInille tärkeä tulonlähde, ja johto pyrkii lisäämään liikennettä sivustolla. Ei ole kuitenkaan itsestäänselvää, että käyttäjät haluaisivat viettää nykyistä enemmän aikaa LinkedInissä. Jos sivustosta tulee lähinnä muualta tulevan tiedon päätepiste, jäsenet saattavat lopettaa LinkedInin käyttämisen. Niinpä yhtiön arvo pohjaa ennemminkin laajaan kontaktitietokantaan ja yksilöiden haluun pitää yllä ansioluetteloaan.”

”Toimiala on vielä nuori, mutta uskomme yhtiöön vahvasti. Silti hyvästäkään yhtiöstä ei pidä maksaa arvoaan enempää.”

Arvostustaso
”Meistä osakkeen käypä arvo on 27 dollaria, jos oletetaan että LinkedIn pystyy nykyisestään vielä vahvistamaan asemaansa valkokaulusväen tärkeimpänä verkostoitumiskanavana. Ennustamme liikevaihdon kasvavan 43% vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan; tulot rekrytoimispalveluista ja mainonnasta noussevat samassa ajassa 1,3 miljardiin dollariin. Uskomme yhtiön käyttökateprosentin kohoavan noin 25:een vuoteen 2015 mennessä.”

”Arviossamme olennainen muuttuja on verkkomainonta. LinkedIn ei tällä hetkellä osaa erityisen hyvin muuntaa verkkoliikennettä tuloiksi muihin internet-yhtiöihin verrattuna. Uskomme sivulatausten ja tulojen kasvavan huomattavasti käyttäjämäärän kasvua nopeammin. On selvää, että jos verkkosivujen käyttömäärät muuttuvat merkittävästi, se vaikuttaa arvioomme yhtiön hinnasta."

Tämän raportin tarjoaa Morningstar IPO Research Services. Lisätietoa Morningstarin osakeantitutkimuksesta täältä.

AVAINSANAT
Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings          Tietoja