Käyttäjien rekisteröitymisessä esiintyy tällä hetkellä tilapäisiä ongelmia. Arvostamme kärsivällisyyttänne sillä välin kun tutkimme asiaa.

Luksusyhtiö: kasva tai katoa

Pärjääminen Aasiassa edellyttää kokoa. Italian pienet luksusyhtiöt harkitsevat pörssiä tai yhtiön myymistä.

Francesco Lavecchia 12.12.2011
Facebook Twitter LinkedIn

Italian luksustuoteyhtiöt ovat tienhaarassa. Alan globaalista liikevaihdosta merkittävä osa tulee Aasiasta, jossa luksustuotteet menevät kaupaksi kiihtyvällä vauhdilla. Mutta pienille luksusyhtiöille Aasian kasvusta hyötyminen vaatii suuria satsauksia markkinointiin ja jakeluun. Mahdollisuudet ovat valtavat, mutta niin ovat haasteetkin.

Suuri osa Italian luksusmerkeistä on pienten yhtiöiden omistuksessa. Omistajat ovat aloittaneet yhtiönsä käsityöläisinä, ja he haluavat pitää yhtiön hallinnassaan eivätkä myydä itseään osaksi suurempaa yhtiötä. Käpertyminen omaan historiaan ei kuitenkaan näytä kestävältä ratkaisulta globaaleilla luksusmarkkinoilla.

Prada ja Bulgari: kaksi tietä
Globaali kasvu edellyttää uutta pääomaa. Varojen hankkimiseksi monet tunnetuimmista Italian luksusyhtiöistä – kuten Prada, Bulgari, Ferragamo – joutuvat valitsemaan joko listautumisen pörssiin tai antautumisen osaksi suurempaa yhtiötä. Ranskalaisyhtiö PPR osti muutama vuosi sitten Guccin ja Bottega Venetan, ja Brionista tuli osa samaa yhtiötä tänä vuonna. Bulgari myytiin LVHM:lle. Prada ja Ferragamo taas päättivät hankkia omalla nimellään pörssipääomaa.

Pradan listautuminen oli menestys, samoin Ferragamon: Prada sai annissa miljardi euroa, Ferragamo 350 miljoonaa, ja tämä raha menee nimenomaan Aasian markkinoiden kasvuun. Jo nyt Aasia on molemmille tärkeä; Ferragamon myynnistä viidennes tulee jo Kiinasta.

Luksusala ei ole hintansa väärti
Vaikka molemmat listautumiset onnistuivat, sijoittajien pitäisi miettiä, ovatko luksusyhtiöt nykyisten osakekurssiensa väärtejä. Prada listautui ennustettujen tulosten valossa P/E-luvulla 23, Ferragamo 24,4:llä. Tällaiset arvostustasot eivät sinänsä ole valtavan korkeat. Mutta jos verrataan näiden yhtiöiden tuloksentekokykyä esimerkiksi ranskalaiseen LVHM:ään, huomataan, että yhtiöt ovat kalliita. LVHM:n P/E on 18, mutta liiketulos 20 prosenttia liikevaihtosta, kun taas näiden kahden italialaisyhtiön tulokset jäävät 11 ja 12 prosenttiin liikevaihdosta.

Ylipäänsä luksusyhtiöiden arvostukset ovat kohonneet viimeisen vuoden aikana. MSCI:n tekstiili- ja luksusyhtiöiden indeksi on noussut yli 10 prosenttiyksikköä maailman osakekurssi-indeksiä nopeammin. Hintoja kohottavat suuret odotukset kehittyvistä maista. Analyytikot arvioivat Aasian luksusmyynnin nousevan 90 prosentilla vuoteen 2015 mennessä. Pian puolet alan liikevaihdosta tulee kehittyvistä maista. Sijoittajien kannalta ikävä uutinen on, että nämä odotukset näyttävät olevan jo hinnoissa - ja ylikin.

Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  è Research Editor di Morningstar in Italia

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings