Tällainen on Kiinan menestynein autonvalmistaja

Great Wall Motorin kannattavuus on huimaa tasoa. Se on kuitenkin hinnoiteltu osakekurssissa, kirjoittaa Morningstarin analyytikko.

Facebook Twitter LinkedIn

Kiina on automarkkinoiden eldorado, vahvasti kasvava markkina länsimaisille yhtiöille, joiden kotimarkkinoilla on haastavat ajat. Kiinalaisten rahoista kilpailee kuitenkin myös kotimaisia yrityksiä, etunenässä Great Wall Motors, joka on Kiinan autonvalmistajista selkeästi kannattavin. Sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 34,6 prosentti vuosina 2011-13.

Great Wall Motor on suuri omistus muun muassa norjalaisessa suuressa Skagen Kon-Tiki-rahastossa. East Capitalin Emerging Asia -rahastossa yhtiö on yksi suurimmista sijoituksista.

Yhtiö on viisaasti väistänyt kovimmin kilpailtujen perheuatojen markkinaa ja ennemmin satsannut halpojen tila-autojen sekä pick-up-autojen valmistukseen.

Haasteena on, miten pitää kovista marginaaleista kiinni. Morningstarin arvion mukaan yhtiöllä ei ole vahvaa kilpailuasemaa, koska markkinoilla on ylitarjontaa eikä Great Wallilla ole vahvaa brändiä tai muuta etua joka takaisin vahvat marginaalit pitkälle tulevaisuuteen.

Morningstar on 13. tammikuuta 2015 julkaissut ensimmäisen analyysinsä Great Wallista. Sen tiivistelmä on alla englanniksi. kirjoittaja on Kai Bi, CFA.

"As we initiate coverage on Great Wall, our fair value estimate is HKD 40.00 per share, implying an enterprise value/2014 estimated adjusted EBITDA of 7.6 times, a price/
book value of 2.8, and a free cash flow yield of 2.6%.

Our 15.9% five-year compound average revenue growth rate projection is based on our forecast for sales volume growth, as well as average revenue per vehicle sold, or ARPV. Specifically, we forecast a 7.2%, five-year compound average sales volume growth rate, or CAGR, for Great Wall, attributable to the pick-up truck segment (negative 1.0%), SUV segment (15.2%), and sedan segment (negative 11.7%).

In light of Great Wall’s improving product mix, we anticipate significant improvement in ARPV in our five-year forecast period. We expect ARPV to grow at an 8.1% compounded average annual rate, driven by an expanding proportion of mid-to-large SUVs in its total sales volume. On the flipside, growing price competition in the auto market will weigh on Great Wall’s profitability, in our view. We project that gross margin will decline to 27.5% in 2018 from 31.5% in 2014.

Finally, we expect the company to enjoy favorable provincial enterprise income tax treatment, at a 15% rate, for the foreseeable future. Our forecast for the five-year average effective enterprise income tax rate is 16.5%."

AVAINSANAT
Facebook Twitter LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot        Yksityisyys        Cookie Settings